Oficrete
banner ad 300x600
24/05/2019 - 18:10

Κρήτη και αθλητικός τουρισμός

Η φετινή τουριστική σεζόν βρίσκεται ήδη στα τέλη του 2ου μήνα της, πλην όμως τα μηνύματα μόνο θετικά δεν είναι.

ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

Μύρων Κανάκης
facebook banner
Είναι κοινή ομολογία όλων των επαγγελματικών τάξεων, ξενοδόχων, εμπόρων, καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, ενοικιάσεις οχημάτων, τουριστικά γραφεία, οδηγοί ταξί, ότι ο φετινός Μάης χάθηκε.

Αυτό συμβαίνει όταν ένας Δήμος οδηγείται με τον αυτόματο πιλότο επί πέντε συναπτά έτη, όχι μόνο χωρίς κανένα οραματικό έργο, αλλά ακόμη και με τα αυτονόητα, την οδοποιία,τον φωτισμό και την καθαριότητα να αποτελούν δυσεπίλυτα θέματα. Αποτέλεσμα; Η συρρίκνωση της τουριστικής σεζόν με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι κυρίαρχη αιτία της δύσκολης σεζόν που διανύουμε, με το τουριστικό προϊόν να συρρικνώνεται σε διάρκεια και οικονομικά μεγέθη, είναι η απουσία ακόμη και των αυτονόητων υποδομών, συνεπικουρούμενων από τριτοκοσμικές εικόνες που συναντάμε στον Δήμο μας. Αφού αναλύσαμε ότι δεν νοείται να παραμένουμε στάσιμοι, απόλυτα προσκολλημένοι στο μοντέλο «ήλιος και θάλασσα» ας σταθούμε στις ειδικές, καλύτερα εξειδικευμένες μορφές τουρισμού που πρέπει να αναπτύξουμε αν θέλουμε να αποκτήσουμε ένα σθεναρό προϊόν.

Ένα προϊόν που δεν θα είναι έρμαιο πολιτικών συγκυριών, στηριζόμενο σε υγιή θεμέλια, ικανό για αέναη αυξητική τάση, ικανό για να κρατήσει τις επόμενες γενιές στον τόπο που τους γέννησε, ικανό για να παρέχει υψηλή ποιότητα ζωής. Όπως ήταν δηλαδή το τουριστικό προϊόν στη δεκαετία του 80.

Ένα τέτοιο προϊόν στην σημερινή εποχή έχει σαν θεμελιώδη αρχή την πολυποικιλότητα. Δεν νοείται να είναι αμιγώς ταυτισμένο με ένα μοντέλο, όπως σήμερα είμαστε με το «ήλιος και θάλασσα», αλλά μέσω της εξειδίκευσης, της καινοτομίας και της πολυσυλλεκτικότητας, μπορεί να αυξάνει συνεχώς τα μεγέθη του.

Κυρίαρχος τομέας των εξειδικευμένων μορφών τουρισμού δεν είναι άλλος από τον αθλητικό τουρισμό. Διαθέτει μια απύθμενη δεξαμενή πελατών, εκατομμύρια ανθρώπους που αγαπούν την άθληση για τα οφέλη που προσφέρει στην υγεία μας. Μπορεί να περιλαμβάνει επαγγελματίες αθλητές, που λόγω της δημοφιλίας τους έχουν διαμορφωθεί σε σημαντικά εργαλεία μάρκετινγκ. Επίσης μπορούν να συμπεριληφθούν οι θεατές, που ταξιδεύουν σε ένα μέρος για να παρακολουθήσουν ένα event ή τους αγαπημένους τους αθλητές. Αν μάλιστα καταφέρουμε να αναπτύξουμε εξειδικευμένες μορφές τουρισμού στα άκρα της σεζόν, το όνειρο της επιμήκυνσης της σεζόν θα σταματήσει να είναι απατηλό. Αναλυτικά :

Θαλάσσιος αθλητικός τουρισμός: Διαθέτοντας το τεράστιο συγκριτικό πλεονέκτημα, την απάνεμη θάλασσα μας, είναι απορίας άξιο γιατί δεν έχουμε αναπτύξει τον θαλάσσιο τουρισμό τόσες δεκαετίες.
Ξεκινώντας από τις καταδυτικό τουρισμό, διαθέτοντας ιδανικά σημεία σε όλο το βόρειο παράλιο, με σημαντικότερο ίσως το βυθισμένο πολεμικό αεροσκάφος του Β Παγκοσμίου Πολέμου, έχουμε ήδη καθυστερήσει. Χάρη σε πρωτοβουλία του Εμπορικού Επιμελητηρίου υπάρχει κινητικότητα εσχάτως στο θέμα. Μια περιοχή όμως με δυο, ίσως και παραπάνω αρχαία λιμάνια, με την νήσο Ντία, με πλούσια θαλάσσια χλωρίδα και πανίδα, έπρεπε να ήδη να είχε αναπτύξει τον καταδυτικό τουρισμό.

Άλλες μορφές θαλάσσιου αθλητικού τουρισμού μπορεί να είναι οι αγώνες κολύμβησης ανοιχτής θαλάσσης, οι αγώνες υποβρύχιου ψαρέματος και οι ιστιοπλοϊκοί αγώνες, όπου επίσης διαθέτουμε το πλεονέκτημα του καταπληκτικού θαλάσσιου στίβου, σύμφωνα με τους ειδικούς. To κάλλιστο φυσικά θα ήταν οι εκδηλώσεις αυτές να διεξάγονται σε μήνες όπως ο Νοέμβρης και ο Δεκέμβρης, όταν η θερμοκρασία της θάλασσας είναι αρκετά θερμή (σας μιλάω εκ πείρας), δίνοντας την απαιτούμενη ώθηση σε αυτήν την εποχή.

Ο μηχανοκίνητος θαλάσσιος τουρισμός είναι μια ακόμη μορφή που ίσως να βοηθούσε.

Επειδή όμως ζούμε πλέον στην εποχή της κλιματικής αλλαγής, προσωπικά δεν είμαι οπαδός αυτών των μορφών. Η θάλασσα μας προσφέρει ζωή και θα πρέπει να την προσέχουμε σαν κόρη οφθαλμού !

Ποδοσφαιρικός αθλητικός τουρισμός : To ποδόσφαιρο σαν το πιο δημοφιλές άθλημα, σαν ο βασιλιάς των σπορ, έχει την δική του ιδιαίτερη δυναμική που με την κατάλληλη υποστήριξη και σχεδιασμό μπορεί να προσφέρει τεράστια οφέλη σε όλο τον τουριστικό γίγνεσθαι.

Ας ξεκινήσουμε με τα πιο επίκαιρα, αφού η ανικανότητα του δημοσίου τομέα, συμπεριλαμβανομένης της περιφερειακής αυτοδιοίκησης στέρησε ένα δυναμικό ποσοστό αύξησης για την φετινή, δύσκολη τουριστική σεζόν. Αναφέρομαι στο ποδοσφαιρικό παιχνίδι Ελλάδα-Ιταλία που αρχικά είχε οριστεί να διεξαχθεί στο Παγκρήτιο Στάδιο στις 8 Ιούνη.

Ανετοιμότητα, αστοχίες και παραλείψεις στο Παγκρήτιο Στάδιο, οδήγησαν τον αγώνα στο ΟΑΚΑ. Η Ιταλία διαθέτει μια από τις πιο δημοφιλείς ομάδες του κόσμου, όπου πιστοί φίλαθλοι την ακολουθούν παντού. Έστω και 2-3 χιλιάδες φίλαθλοι να επισκεπτόταν την Κρήτη για αυτόν τον αγώνα, θα ήταν κέρδος, ιδιαίτερα για μια χρονιά όπως αυτή.

Ακόμη, εξόχως σημαντικό είναι η προσέλκυση ποδοσφαιρικών ομάδων για την χειμερινή προετοιμασία τους. Υπάρχει και εδώ το συγκριτικό πλεονέκτημα του κλίματος. Υπάρχουν επίσης κάποιες υποδομές (όπως στην Ελιά), που με τις απαραίτητες βελτιώσεις μπορούν να πετύχουν τον στόχο, ενώ η δημιουργία νέων όχι μόνο θα βοηθήσει αυτόν τον σκοπό αλλά θα οδηγήσει περισσότερη νεολαία στον αθλητισμό. Ας σταθούμε στα παραδείγματα της Αττάλειας, της Κύπρου, της Ν.Ισπανίας. Μόνο στην Αττάλεια υπάρχουν υποδομές για να φιλοξενήσουν πάνω από 80 ομάδες για προετοιμασία τους χειμερινούς μήνες. Κάθε ομάδα αποτελείται από μια ομάδα που μπορεί να φτάνει τα 100 άτομα. Αθλητές, προπονητές, ιατρικό τιμ, στελέχη. Πολλές μάλιστα ακολουθούνται από τους φανατικούς φίλους. Απλά αναλογιστείτε τα νούμερα αφίξεων που μπορούμε να πετύχουμε τους χειμερινούς μάλιστα μήνες…

Τέλος, οι μεγάλες διοργανώσεις, ματς της εθνικής Ελλάδος, άλλα διεθνή φιλικά, αλλά ακόμη και η παρουσία κρητικών ομάδων (της εξής μίας) στα ευρωπαϊκά σαλόνια μπορούν να παίξουν τον δικό τους ρόλο. Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα, όταν πριν αρκετά χρόνια οι Ισπανοί φίλαθλοι είχαν γεμίσει την αγορά της Χερσονήσου, στα τέλη του Νοέμβρη, όταν η Ατλέτικο Μαδρίτης είχε αντιμετωπίσει τον ΟΦΗ !

Άλλα δημοφιλή αθλήματα (τένις, γκολφ, μπάσκετ, κλπ) : Ξεκινώντας από το τένις, όπου υπάρχει κάποια υποδομή χάρη στην ιδιωτική πρωτοβουλία. Θα αναφερθώ στο παράδειγμα του Κίτζμπιλ στην Αυστρία, ενός κατεξοχήν χειμερινού προορισμού. Εκεί διοργανώνουν ένα σημαντικό τουρνουά τένις την θερινή περίοδο ώστε να προσελκύσουν περισσότερο κόσμο. Η παρουσία σημαντικών αθλητών αποτελεί φυσικά ισχυρό κίνητρο για τον δυνητικό επισκέπτη. Βέβαια χρειάζεται και το ανάλογο τίμημα - έπαθλο. Οι μεγάλες εταιρείες της περιοχής μας, ακόμη και πολυεθνικές εταιρείες, μπορούν να επωμιστούν αυτόν τον ρόλο, αφού τα οφέλη τους θα είναι πολλαπλάσια. Χρειάζεται φυσικά η βούληση και η αρωγή της τοπικής αυτοδιοίκησης. Επειδή σταθήκαμε στο αυστριακό θέρετρο, για να το συνδέσουμε με τα προηγούμενα, να αναφέρουμε ότι δεκάδες ομάδες πραγματοποιούν εκεί την θερινή τους προετοιμασία.

Όσον αφορά το γκολφ, διαθέτουμε τα τελευταία χρόνια ένα όμορφο γήπεδο, ικανό να φιλοξενήσει μεγάλους αγώνες. Χρειάζεται όμως να πράξουμε όπως και στο τένις.

Για το μπάσκετ θα σταθούμε στον ρόλο που μπορεί να παίξει ένας τεράστιος Έλληνας μπασκεμπολίστας ο Γιάννης Αντετοκούμπο. Πρόκειται για έναν από τους δημοφιλέστερους αθλητές παγκοσμίως αφού κυριαρχεί στο μεγαλύτερο πρωτάθλημα του πλανήτη, το NBA.

H παρουσία του και μόνο σε κάποιο event είναι ικανή να απογειώσει την προβολή ολόκληρης της Κρήτης σε όλο τον κόσμο.

Φυσικά, τα μεγάλα αθλητικά γεγονότα είναι ικανά να πετύχουν εξίσου τεράστια προβολή, προσελκύοντας ταυτόχρονα χιλιάδες επισκέπτες στο νησί μας.

Φυσιολατρικός αθλητικός τουρισμός : Σε αυτήν την κατηγορία μπορούν να συμπεριληφθούν η πεζοπορία, η ορειβασία, η ποδηλασία (δρόμου, ορειβατική) ή ό,τι άλλο αφορά τον αθλητισμό και την επαφή με την φύση. Διαθέτουμε το φυσικό κάλλος, διαθέτουμε το κλίμα, μπορούμε να έχουμε ένα συνδυασμό βουνού και θάλασσας, ώστε να γίνουμε η απόλυτη τάση για τους φυσιολάτρες αθλητές. Επειδή θέλουμε να είμαστε δίκαιοι έγιναν κάποιες ενέργειες από την Δημοτική Αρχή, όμως τα αποτελέσματα δεν έχουν φτάσει στον προσδοκώμενο βαθμό.

Η ποδηλασία δρόμου είναι επίσης ένα δημοφιλέστατο άθλημα. Ο γύρος της Γαλλίας, της Ιταλίας, προσελκύει χιλιάδες τουρίστες από όλο τον κόσμο. Κάτι ανάλογο θα μπορούσε να είναι ο γύρος της Κρήτης, αφού οι μαγευτικές εικόνες του νησιού μας θα χαραχθούν για πάντα στην μνήμη αθλητών, επισκεπτών και τηλεθεατών με ό,τι αυτό συνεπάγεται…

Μαζικός αθλητισμός - αγώνες δρόμου : Υπάρχει το παράδειγμα του κλασικού Μαραθωνίου, όταν στην Αθήνα δεν υπάρχει διαθέσιμο δωμάτιο ξενοδοχείου.

Η διάμετρος του Δήμου από τα Μαλλιά έως τον Καρτερό είναι περίπου όση η απόσταση του Μαραθωνίου. Ένας τέτοιος αγώνας, δίπλα στην θάλασσα, καταλαβαίνετε τι αποτελέσματα μπορεί να φέρει.

Ακόμη και παρόμοιοι αγώνες μικρότερων αποστάσεων μπορούν να ωθήσουν το τουριστικό προϊόν. Για παράδειγμα στο Αρκαλοχώρι διεξάγεται τα τελευταία χρόνια ο αγώνες δρόμου «Χρώμα –Run», όπου μαζί με τον αγώνα διεξάγονται διάφορα events, συναυλίες και άλλες εκδηλώσεις, προσελκύοντας χιλιάδες κόσμου. Επικεντρώνοντας στο τουριστικό προϊόν μια ανάλογη διοργάνωση μπορεί να βοηθήσει στην βελτίωση του.

Μηχανοκίνητος αθλητισμός : Εδώ υστερούμε σε υποδομές. Απλά να αναφέρω ότι η Ισπανία διαθέτει 6 πίστες μηχανοκίνητου αθλητισμού. Όταν υπάρχει αγώνας, δεν υπάρχουν δωμάτια. Μεγάλο θέμα, οραματικό, που χρήζει της ανάλογης προσοχής. Θυμίζω μόνο ότι ο επικεφαλής της Φόρμουλα 1, Μπέρνι Εκλστόουν, είχε δηλώσει γοητευμένος από την περιοχή στις Γούβες που είχε προταθεί για την κατασκευή πίστας.

Μια πίστα δεν είναι απαραίτητο να είναι τόσο μεγάλη, ικανή να φιλοξενεί μεγάλους αγώνες. Υπάρχουν δεκάδες διοργανώσεις μηχανοκίνητου αθλητισμού που είναι ικανές να ωθήσουν το τουριστικό προϊόν.Τα οφέλη πολυποίκιλα, αφού σε αυτά μπορούμε να προσθέσουμε την οδηγική παιδεία, ένας τομέας που υστερούμε στην Κρήτη, θυσιάζοντας δεκάδες ανθρώπινες ζωές…

Όλα τα παραπάνω καταδεικνύουν ότι εφόσον υπάρχει η πολιτική βούληση, το οργανωμένο πλάνο και το απαραίτητο όραμα το τουριστικό προϊόν μπορεί να εκτοξευθεί με την αρωγή του σημαντικότερου κλάδου του εξειδικευμένου τουρισμού. Του αθλητικού τουρισμού. Χωρίς τις απαραίτητες υποδομές όμως δεν μπορούμε να προσδοκούμε αποτελέσματα. Ο Δήμος μας διαθέτει ένα τεράστιο χώρο, ικανό να φιλοξενήσει πολλές από τις παραπάνω υποδομές, που θα δώσουν τεράστια ώθηση στο τουριστικό προϊόν και στην επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν. Ο χώρος της πρώην αμερικάνικης βάσης, αν αξιοποιηθεί κατάλληλα, με ένα αθλητικό πάρκο για δημότες και επισκέπτες θα προσδώσει τεράστια οφέλη για αυτόν τον στόχο, ταυτόχρονα με την κατακόρυφη βελτίωση της ποιότητας ζωής των δημοτών…

- Ο Μύρων Κανάκης είναι υποψήφιος με την Δύναμη Δημιουργίας με υποψήφιο Δήμαρχο Χερσονήσου τον (Ομιλίτη) Μανώλη Διαμαντακη.

Δείτε το Video

Oficrete