Oficrete
12/04/2020 - 16:00

Ο ΟΦΗ μετά την καραντίνα

Μπροστά του έχει νέα δεδομένα, πολλές εκκρεμότητες και μία σειρά μεγάλων αλλαγών στο περιβάλλον του.

ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

Χρίστος Σμπώκος
Ομάδες, όμως, που πατάνε καλά στα πόδια τους, όπως ο ΟΦΗ, έχουν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Στο προηγούμενο κείμενο, είχα κάνει μία μικρή ανάλυση (μικρή σε σχέση με το μέγεθος του προβλήματος) για το τι εκκρεμότητες και μέτωπα θα συναντήσουμε μετά την καραντίνα. Όποτε έρθει αυτό το «μετά», που περιμένουμε όλοι. Είχα «υποσχεθεί» και μία εξειδίκευση στον ΟΦΗ, την οποία είπα να προσπαθήσω.

Παίρνουμε σαν δεδομένο φυσικά, ότι όσα γράφω συνολικά για το ποδόσφαιρο και τις εκκρεμότητες (ημερομηνίες, τρόπος διοργάνωσης, οικονομικά δεδομένα, ποδοσφαιρικό σκέλος, κλπ) ισχύουν και για τον ΟΦΗ. Μέσα από αυτά προκύπτουν και κάποιοι κίνδυνοι, αλλά και κάποιες ευκαιρίες πιθανόν. Ας τα πιάσουμε ένα - ένα.

Ο ΟΦΗ σήμερα

Η ομάδα διανύει μία επιτυχημένη σαιζόν, σε όλα τα επίπεδα. Πήρε την 5η θέση στο πρωτάθλημα, δημιούργησε ένα κορμό ποδοσφαιριστών για την επόμενη σαιζόν, ανέδειξε ένα προπονητή, προχωρά χωρίς εκπτώσεις και υποχωρήσεις το σχεδιασμό του, οι ακαδημίες του προοδεύουν, οικονομικά είναι ασφαλής και γενικά είναι ομάδα σταθερή και νοικοκυρεμένη, που σχεδιάζει έγκαιρα το μέλλον της.

Μπορεί, λοιπόν, κανείς να πει ότι ο ΟΦΗ έχει τα θεμέλια και την υποδομή να βγει από την κρίση αυτή, χωρίς ανεπανόρθωτες βλάβες. Να το πω και "α λα Τσιόδρας", δεν έχει υποκείμενα νοσήματα, οπότε μάλλον θα περάσει την γρίπη αυτή με ήπια συμπτώματα.

Όλα τα παραπάνω είναι σημαντικά, είναι λόγοι να χαίρεται ο κόσμος του ΟΦΗ και να νιώθει ανακουφισμένος, αλλά δεν αναιρούν το γεγονός ότι το γενικό περιβάλλον, μέσα στο οποίο ζει και κινείται ο ΟΦΗ (ποδόσφαιρο, κοινωνία, οικονομία), έχει πληγεί και αλλάζει δραστικά.

Μπορούμε να δούμε παρακάτω μερικές προκλήσεις, που έχει μπροστά της η ομάδα, για το επόμενο διάστημα και τις οποίες τα στελέχη του, σε διοίκηση και ποδοσφαιρικό τμήμα, πρέπει να τις αντιμετωπίσουν. Άλλωστε, οι προκλήσεις αρέσουν στην ομάδα. Απλά τώρα καλούνται να διαχειριστούν μία out of the box κατάσταση, που είναι έξω από τα συνηθισμένα. Άρα, ο πήχης είναι πιο πάνω και πιθανόν, πέρα από την εμπειρία, την τεχνογνωσία, τη μεθοδικότητα και την εξειδίκευση, που ξέρουμε πως έχει η ομάδα ανθρώπων που τρέχει τον ΟΦΗ, να χρειαστεί και φαντασία και αυτοσχεδιασμός.

Οι προκλήσεις της μετά την καραντίνα εποχής

Οργάνωση - Διοίκηση - Οικονομικά

Ο ΟΦΗ, όπως όλες οι ομάδες, είχε κάνει τους υπολογισμούς του, με βάση τις 3 πηγές εσόδων και μία εξτρά, πιθανότατα όμως εκτός προϋπολογισμού για φέτος. Τα είχε πάει καλά και στα 3, αλλά ισχύει και για εκείνον ό,τι και συνολικά για το ποδόσφαιρο.

Σημαντικό να θυμόμαστε, ενόψει όλων των παρακάτω, ότι ο ΟΦΗ με την 5η θέση και συνολικά με την εικόνα του, έχει ενισχύσει το brand του και επομένως μπαίνει από καλύτερη θέση σε κάθε διαπραγμάτευση.

Τηλεοπτικό συμβόλαιο: Αν δε γίνουν τα play offs, η NOVA έχει όλο το δικαίωμα να μην πληρώσει μέρος του συμβολαίου. Μένει να φανεί, τι ψαλίδι θα επιχειρήσει. Αν γίνουν τα ματς, λογικά δε θα δημιουργηθεί πρόβλημα. Φυσικά, υπάρχει και η εκκρεμότητα για τη νέα σαιζόν. Μία ανανέωση συμβολαίου με τη NOVA, μπορεί να συνδυαστεί και με τη συζήτηση για το φετινό ψαλίδι. Ο ΟΦΗ μπαίνει από καλύτερη θέση στο παζάρι ως brand, αλλά μπαίνει και σε μία αγορά σαφώς πιο συρρικνωμένη.

Χορηγοί: Κι εδώ ο ΟΦΗ εξαρτάται από τη διεξαγωγή ή όχι των play offs. Αν δε γίνουν, πιθανόν να έχει κρούσεις από χορηγούς για μείωση του τιμήματος. Δεν αποκλείεται, όμως, να έχει κρούσεις ακόμα κι αν γίνουν, ειδικά από επιχειρήσεις που ανέστειλαν για καιρό τη λειτουργία τους και θα αντιμετωπίζουν θέματα ρευστότητας. Θα χρειαστεί προσεκτική διαχείριση και δεν αποκλείεται η όποια λύση να συνδυαστεί και με την πιθανή συνεργασία για την επόμενη σαιζόν (τυχαίο παράδειγμα: να συναινέσει η ΠΑΕ σε μείωση 20%, με την προϋπόθεση ανανέωσης της συνεργασίας με τα περσινά δεδομένα ή και καλύτερα). Κι εδώ ισχύει ότι ο ΟΦΗ ως brand είναι πιο ελκυστικό, αλλά η αγορά πιο αδύναμη.

Εισιτήρια: Αν δε γίνουν τα 5 ματς εντός έδρας για τα play offs ή αν γίνουν χωρίς κόσμο, ο ΟΦΗ θα χάσει τα έσοδα από περίπου 20.000 εισιτήρια που - με βάση τον μ.ο του - θα πουλούσε. Είναι μία σημαντική απώλεια. Από εκεί και πέρα, θα κληθεί να διαχειριστεί και το θέμα των φετινών κατόχων διαρκείας, που δε θα δουν τα ματς των play offs. Δε ξέρω αν νομικά είναι υποχρεωμένη η ομάδα να επιστρέψει χρήματα, λογικά δεν είναι, αλλά υπάρχει και το ηθικό μέρος. Ίσως μία λύση είναι, να δοθεί κάποια ειδική προσφορά για εκείνους, στη νέα σαιζόν.

Βέβαια, δημιουργείται γενικά αναστάτωση και στο θέμα με τα εισιτήρια διαρκείας της νέας σαιζόν. Ο κόσμος που αγόρασε πέρυσι ή θα μπορούσε να αγοράσει φέτος εισιτήριο διαρκείας, έχει πληγεί. Θα προέρχεται από ένα μεγάλο διάστημα καραντίνας και θα μπαίνει σε ένα, αγνώστου διάρκειας, διάστημα ανασφάλειας. Με συρρικνωμένο τουρισμό - ειδικά στην Κρήτη όλοι καταλαβαίνουμε τι σημαίνει αυτό - και πολλές ακόμα δυσκολίες. Εδώ βέβαια, έχουμε και μία ακόμα παράμετρο. Τα έργα ανακαίνισης στο Γεντί Κουλέ, που υπολόγιζε η ΠΑΕ να γίνουν αυτό το καλοκαίρι και θα αναβάθμιζαν τις παροχές προς τους φιλάθλους.

Γενικά, το θέμα των διαρκείας και της τιμολογιακής και εμπορικής πολιτικής, είναι μία από τις μεγάλες προκλήσεις, καθώς έχει να κάνει και με την σχέση με τον κόσμο και δημιουργεί κλίμα. Δεν αφορά «παζάρια» με επιχειρήσεις ή κανάλια, όπως οι 2 προηγούμενες κατηγορίες.

Η 4η πηγή, που η ΠΑΕ ΟΦΗ θα μπορούσε να περιμένει έσοδα, αφορά σε πώληση κάποιου ποδοσφαιριστή της. Με την κατάσταση όπως έχει διαμορφωθεί, μάλλον μοιάζει απίθανο να έρθει κάποια πρόταση πολύ δυνατή. Επενδυτικά επίσης, μάλλον φαίνεται καλύτερο να περιμένει ο ΟΦΗ το Γενάρη ή το επόμενο καλοκαίρι, όπου - καλώς εχόντων - οι δυνατότητες των ομάδων θα είναι καλύτερες, ενώ και ο ΟΦΗ θα έχει γράψει Ευρωπαϊκή συμμετοχή.

Στα υπόλοιπα θέματα που αφορούν την οργάνωση της ΠΑΕ, πιθανότατα δε θα δούμε διαφοροποιήσεις. Η ομάδα είχε ένα τρόπο λειτουργίας συγκεκριμένο, με ρόλους μοιρασμένους, που δύσκολα θα επηρεαστούν. Το μοναδικό κομμάτι που μπορώ να φανταστώ ότι μπορεί να επανεξεταστεί, αφορά τη Στρατηγική και το πλάνο στο Marketing και στην Επικοινωνία.

Στο Marketing και γενικά στην Εμπορική πολιτική, οι νέες οικονομικές συνθήκες πιθανόν να οδηγήσουν σε μία αναδίπλωση ή προσαρμογές του αρχικού πλάνου.

Στην Επικοινωνία, πιθανόν να δούμε δράσεις που να αφορούν την κοινωνία, που ούτως ή άλλως γίνονται, να πηγαίνουν προς λίγο διαφορετικές κατευθύνσεις (πχ, Υγεία, Τουρισμός ή ανεργία, λέω εγώ), ακολουθώντας τις ανάγκες που προέκυψαν από την κρίση αυτή. Φυσικά, τις αποφάσεις θα τις πάρουν οι άνθρωποι που τα τρέχουν και είναι και έμπειροι και ικανοί.

• Για το τέλος άφησα το θέμα των υποδομών. Όπως γνωρίζουμε και στο ΒΑΚ και στο Γεντί Κουλέ, είχαν προγραμματιστεί έργα βελτίωσης και ανακαίνισης. Με τις ημερομηνίες να αλλάζουν πια, προφανώς και αυτές οι εργασίες πρέπει να αναπροσαρμοστούν. Ειδικά για το Γεντί Κουλέ, έχει μεγάλη σημασία η διεξαγωγή ή όχι των play offs.

Αν δε γίνουν ματς, δημιουργείται ένα κενό 2 μηνών, που μπορεί η ΠΑΕ να κάνει κάποια έργα. Δε ξέρω αν επαρκεί για τις δραστικές αλλαγές που σχεδιάζονταν, αλλά είναι ένα κάποιο διάστημα. Αν όμως γίνουν τα ματς, τελειώσει Ιούνιο η σαιζόν, το κενό μετά γίνεται πολύ μικρότερο και σίγουρα ανεπαρκές, για σημαντικά έργα. Κι εκεί η ΠΑΕ θα πρέπει να αποφασίσει αν θα δοκιμάσει να παίξει ματς αλλού για κάποιο διάστημα ή αν θα παγώσει τα έργα. Και οι 2 περιπτώσεις έχουν θετικά κι αρνητικά και είναι ένα δύσκολο δίλημμα να απαντηθεί.

Ποδοσφαιρικό τμήμα

Εννοείται ότι και σε αυτό το κομμάτι, τα ανοικτά μέτωπα είναι πάρα πολλά.

Συμβόλαια ποδοσφαιριστών: Σε όλη την Ευρώπη έχει ανοίξει η συζήτηση, για πιθανό ψαλίδι στα συμβόλαια των ποδοσφαιριστών. Αυτό πρακτικά είναι δίκοπο μαχαίρι. Από τη μία, εφόσον όντως το πρωτάθλημα τελειώσει νωρίτερα και μείνουν εκτός 3 μήνες, η ΠΑΕ θα χάσει σοβαρά έσοδα, άρα έχει λογική να το σκεφτεί. Από την άλλη, οι ποδοσφαιριστές έχουν κάνει τον προγραμματισμό τους, έχουν οικογένειες, δεν ευθύνονται για ό,τι συνέβη και θα «χαλαστούν» από το ψαλίδι. Αντιθέτως, αν ο ΟΦΗ δεν προχωρήσει σε μειώσεις, μπορεί να κερδίσει ακόμα περισσότερο την εκτίμηση και την αφοσίωσή τους.

Προφανώς θα τα σταθμίσει, κέρδη και ζημιές η ΠΑΕ ΟΦΗ και θα αποφασίσει, σκεπτόμενη και μακροπρόθεσμα.

Προπονήσεις- ετοιμότητα ομάδας: Από 11 Μαρτίου ο ΟΦΗ δεν κάνει προπόνηση, έχει τους παίκτες σε καραντίνα, δίνοντάς τους καθημερινά ατομικά προγράμματα στο σπίτι για τον καθένα. Προφανώς, πρόκειται μόνο για συντήρηση. Όπως όλοι, έτσι και ο ΟΦΗ θα χρειαστεί χρόνο, για να φέρει τους παίκτες του σε μία νορμάλ κατάσταση, αν ξαναρχίσουν τα παιχνίδια.

Αξιολόγηση ρόστερ: Προσωπικά, εδώ εντοπίζω τη μεγαλύτερη δυσκολία. Είτε γίνουν play offs, είτε κυρίως αν δε γίνουν, ο ΟΦΗ δε θα μπορέσει να αξιολογήσει περαιτέρω το ρόστερ του. Παίκτες που περίμεναν κάποιες ευκαιρίες, δε θα τις πάρουν ή θα τις πάρουν σε μη κανονικές συνθήκες. Για όσους το προπονητικό τιμ έχει διαμορφώσει άποψη, πλήρη και οριστική, δεν αλλάζουν πολλά. Για εκείνους που ήταν στο μεταίχμιο (νεαροί, παίκτες με λιγότερο χρόνο, κλπ, αλλά και παίκτες που περιμέναμε περισσότερα), δυστυχώς δε μπορεί να βγει κάποιο καλύτερο πόρισμα. Οπότε, αναγκαστικά η ομάδα θα αποφασίσει, με βάση τα δεδομένα έως το Μάρτιο.

Μεταγραφικός σχεδιασμός: Ο Σαμαράς είχε πει από το Γενάρη ότι ήδη κινούνται για το Καλοκαίρι. Το scouting λογικά είχε γίνει και την Άνοιξη θα έμεναν οι τελικές αποφάσεις και κινήσεις. Τώρα, όπως πάνε τα πράγματα, ο ΟΦΗ θα στηριχτεί με την εικόνα και το report που είχε ήδη, για κάθε πιθανό στόχο. Κατά τη γνώμη μου, αυτό του δίνει πλεονέκτημα, σε σχέση με άλλες ομάδες, κυρίως στην Ελλάδα, οι οποίες - ως γνωστό - είναι περισσότερο της λογικής της τελευταίας στιγμής.

Με τις ανανεώσεις υπαρχόντων συμβολαίων, ο ΟΦΗ νομίζω δε θα δυσκολευτεί να κρατήσει όσους θέλει. Είναι «μαγαζί» αξιόπιστο, από αυτά που θα έχουν μεγάλη ζήτηση αυτό το Καλοκαίρι. Πιθανόν να είναι και ευκαιρία τώρα, να κοιτάξει και κάποιες πρόωρες ανανεώσεις / επεκτάσεις, όπως πχ του Σακόρ, τώρα που μοιάζει σε θέση ισχύος.

Ως προς τους δανεισμούς, ο Μεγιάδο έχει συγκεκριμένη - λογική - ρήτρα, που δίνει στον ΟΦΗ άνεση κινήσεων. Δεν αποκλείεται η ρήτρα αυτή να μπορεί να πέσει κι άλλο. Ο Μάνος είναι ιδιάζουσα περίπτωση. Πρέπει να αποφασίσει ο ΟΦΗ αν θέλει να τον κρατήσει. Πιθανόν, αν τον θέλει, να είναι μέσα στις δυνατότητές του να τον κρατήσει. Τέλος, ο Σεμέντο είχε μία υψηλή, για τον ΟΦΗ, αλλά και για την εικόνα του στο 2ο γύρο, ρήτρα. Η συνολική πτώση στην αγορά που αναμένεται, σε συνάρτηση με την κατάσταση στην Ολλανδία, που μοιάζει πιο δύσκολη από πλευράς της πανδημίας, ίσως φέρουν το Σεμέντο πιο κοντά στον ΟΦΗ. Αν δε γίνουν και play offs, όπου θα μπορούσε ίσως να «θυμίσει» τις επιδόσεις του στον 1ο γύρο, τότε ο ΟΦΗ, αν φυσικά τον θέλει, έχει ακόμα μεγαλύτερη τύχη να τον κρατήσει.

Γενικότερα, ο νέος ΟΦΗ με τη σταθερότητα, την αξιοπιστία και τη φιλοσοφία που τον διακρίνει, ακόμα κι αν το μπάτζετ του δεν είναι πολύ υψηλό, φαντάζει στις σημερινές συνθήκες ελκυστικός προορισμός για τους ποδοσφαιριστές. Τόσο στην Ελλάδα, όσο και σε αρκετές περιπτώσεις κι από το εξωτερικό. Με αυτό το «όπλο» θα βγει στην αγορά, αναζητώντας ποδοσφαιριστές που θα ταιριάζουν στο project.

Αρκεί να δείξει και ο ΟΦΗ προσαρμογή. Καλώς ή κακώς, το Καλοκαίρι αυτό δε θα έχει σχέση με το προηγούμενο. Ο χρόνος θα πιέζει περισσότερο, οι συνθήκες θα είναι πρωτόγνωρες και η περσινή «ζεν» προσέγγιση και ο αργός και προσεκτικός βηματισμός της ομάδας, είναι δύσκολο να μπορούν να επαναληφθούν. Αυτή τη φορά, οι κινήσεις πρέπει να είναι πιο άμεσες. Από την άλλη, πλέον υπάρχει προπονητής που έχει δουλέψει με την ομάδα και ένας κορμός παικτών, οπότε οι προσθήκες θα είναι πιο στοχευμένες.

Προετοιμασία: O ΟΦΗ είχε ξεκινήσει το σχεδιασμό του, είχε βρει προπονητικό κέντρο και φιλικά ήδη στην Ολλανδία. Πλέον, όλα είναι στον αέρα. Το μόνο που μπορεί να κάνει τώρα, είναι μία λίστα με πιθανά κέντρα και κάποια προεργασία για φιλικά, σε κάθε περιοχή στα κέντρα αυτά. Και να είναι σε ετοιμότητα, όταν βγουν αποφάσεις, να κινηθεί ακαριαία.

Ο ΟΦΗ με προκριματικά στην Ευρώπη, πρέπει να κάνει ειδικό σχεδιασμό. Μπορεί να έχει ένα κενό, ανάμεσα στα προκριματικά και την έναρξη του πρωταθλήματος. Μπορεί και να πρέπει να πάει σερί. Όπως και να έχει, θα πρέπει να διαχειριστεί μία νέα πραγματικότητα. Μία ακόμα μεγάλη πρόκληση, για όλο το προπονητικό επιτελείο της ομάδας. Το υψηλό του επίπεδο πάντως, αφήνει περιθώρια αισιοδοξίας, ότι και αυτό το χάντικαπ σε πρώτη φάση, μπορεί να γυρίσει σε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην πορεία.

Ακαδημίες: Ο ΟΦΗ δίνει μεγάλη έμφαση στις Ακαδημίες και έχει επενδύσει σε αυτές. Οπότε, αυτή τη στιγμή καλείται να προστατεύσει την επένδυσή του. Όπως έγραφα προ ημερών, εδώ μιλάμε για παιδιά και για μία εκπαιδευτική διαδικασία, που διακόπηκε πρόωρα και ανοργάνωτα. Θεωρώ δεδομένο ότι οι προπονητές της ομάδας έχουν και την επάρκεια, αλλά κυρίως τη δομημένη σκέψη, να το αντιμετωπίσουν αυτό. Να αναδιπλωθούν και να κάνουν όσες προσαρμογές χρειάζονται, στη διαδικασία.

Τα πισωγυρίσματα στην εξέλιξή και της ομάδας, συνολικά και κάθε παιδιού, ξεχωριστά είναι αναμενόμενα και φυσιολογικά. Η σταθερότητα και η μεθοδική πρόοδος, που ήδη βλέπαμε, πιθανόν έχει πάει πίσω. Σίγουρα, στην ομάδα το καταλαβαίνουν αυτό. Ας το καταλάβουμε κι εμείς και ας δείξουμε την υπομονή που απαιτείται.

Είναι πολλά ακόμα θέματα, που ίσως δεν κάλυψα, αλλά η γενική ιδέα νομίζω ότι είναι περίπου αυτή. Ο ΟΦΗ μπαίνει σε μία εποχή αβεβαιότητας και μεγάλων αλλαγών κι αυτό σίγουρα δημιουργεί προβλήματα και άγχος. Αλλά θα κλείσω αυτό το - γεμάτο προβληματισμούς - κείμενο.

Ο ΟΦΗ, σε σχέση με τους γύρω του, πατά γερά στα πόδια του. Μπαίνει όρθιος, σταθερός, καλά δομημένος και οπλισμένος με ό,τι χρειάζεται για να αντεπεξέλθει στις ιδιαιτερότητες, αλλά και να μετατρέψει σε ευκαιρίες κάποια δεδομένα που τώρα αλλάζουν.

Oficrete