Oficrete
07/08/2020 - 20:32

Συνιστώ ψυχραιμία!

Οι μεγάλες αλλαγές, είναι πάντα δύσπεπτες. Ας δώσουμε στον εαυτό μας χρόνο, να αποφασίσει για το σήμα. Κι ας δούμε - προς το παρόν - κάποια άλλα, πιο περιφερειακά θέματα

ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

Χρίστος Σμπώκος
Η παρουσίαση της ΠΑΕ για το νέο σήμα, ή πιο σωστά για τη νέα εταιρική ταυτότητα της ομάδας, με πέτυχε όχι ακριβώς στον ύπνο, αλλά σε φάση καλοκαιρινών διακοπών. Έτσι, είδα σε πολλές δόσεις τη συνέντευξη Tύπου και αποσπασματικά μελέτησα τα σχετικά, με την αλλαγή του σήματος.

Σε γενικές γραμμές, συνιστώ ψυχραιμία όμως για αρχή, γιατί βλέπω μία μεγάλη ένταση, που δε βοηθά.

Ας δώσουμε λίγο χρόνο στον εαυτό μας, με το νέο σήμα

Δε θα μπω στη διαδικασία να πω αν είναι καλό, κακό ή μέτριο το σήμα. Αυτά είναι υποκειμενικά θέματα, ειδικά όταν μιλάμε για αισθητική και για ένα λογότυπο, που αντιπροσωπεύει μία κατά βάση συναισθηματική σχέση, όπως αυτή του οπαδού με την ομάδα του. Θα περιμένω να περάσει λίγος καιρός, να αρχίσω να συνηθίζω αυτή τη μεγάλη αλλαγή και τότε θα επιτρέψω στον εαυτό μου, να βγάλει ένα πιο ασφαλές συμπέρασμα.

Αυτή είναι και η πρότασή μου και για όλους τους συν-Ομιλίτες. Δώστε λίγο χρόνο στον εαυτό σας, να το συνηθίσει. Και μετά μπορείτε να το κρίνετε, όσο αυστηρά θέλετε. Προφανώς, η μετάβαση σε κάτι διαφορετικό, από αυτό που από παιδάκια ζωγραφίζαμε σε θρανία, τετράδια, τσάντες και τυπώναμε σε μπλούζες, είναι δύσκολη και ξεκινά με ένα σφίξιμο.

Προσωπικά, από το μεσημέρι της παρουσίασης και μετά, έχω διαβάσει αρκετές φορές το brief της ομάδας για το σήμα κι έχω δει επίσης αρκετές φορές το βίντεο που το συνοδεύει. Με βάση αυτά, σχεδιάστηκε το σήμα, οπότε με βάση αυτά θα το κρίνουμε, αρχικά. Έχει ενδιαφέρον η προσέγγιση και δε μοιάζει πρόχειρη, όπως τουλάχιστον σε εμένα φάνηκε, στην πρώτη επαφή.

Αντιθέτως έχω ήδη σχηματίσει άποψη για τις νέες φανέλες που προσωπικά μου φαίνονται διαφορετικές και πρωτότυπες και ταιριαστές με το νέο σήμα.

Γιατί να αλλάξει το σήμα και γιατί να αλλάξει τώρα

Καλή ερώτηση. Από ό,τι είπε το πάνελ της συνέντευξης Τύπου, ήταν μία σκέψη που είχαν εξαρχής και αποφάσισαν τώρα να το προχωρήσουν, για να σηματοδοτήσουν τη νέα εποχή στην οποία έχει μπει η ομάδα, με αφορμή και την ευρωπαϊκή της συμμετοχή, μετά από χρόνια.

Προφανώς, δεν υπάρχει ποτέ ιδανική στιγμή για να «ξηλώσεις» ένα σήμα, που έχει βαθιές ρίζες στον ψυχισμό της ομάδας και του κόσμου της. Όποτε και να γίνει αυτό, θα υπάρχουν αντιδράσεις και θα ξενίσει πολύ κόσμο. Οπότε, αποκτά ιδιαίτερη σημασία η επιχειρηματολογία, γύρω από την αλλαγή αυτή.

Προσωπικά, το «θέλαμε μία δυναμική αλλαγή, για να δείξουμε τη νέα εποχή» το βρίσκω σωστό, αλλά όχι αρκετό. Θα ήθελα να ακούσω και περισσότερα πράγματα, γύρω από την εμπορική αξία του σήματος. Γύρω από τα πολλά προβλήματα και παθογένειες, που βρήκε η νυν διοίκηση γύρω από αυτό το θέμα. Για παράδειγμα, ακόμα και σήμερα, λειτουργούν δύο διαφορετικές μπουτίκ. Με ό,τι αυτό σημαίνει εμπορικά και για τη φήμη και την ομοιογένεια του brand.

Επιπλέον, δε διευκρινίστηκε αν έχει υπάρξει κάποια προσυνεννόηση με τον Ερασιτέχνη, για τη χρήση του σήματος της ΠΑΕ και από άλλα τμήματα. Γιατί ο ΟΦΗ, όπως σωστά είπε ο Ηλίας Πουρσανίδης στη σχετική ερώτηση του oficrete.gr, είναι ένας. Και παρότι ο Γιώργος Σαμαράς, απόρησε για το ερώτημα γύρω από τις σχέσεις ΠΑΕ και Ερασιτέχνη, η πραγματικότητα είναι ότι έχουμε δει αρκετά φαινόμενα δυσαρμονίας, μέχρι σήμερα. Από το θέμα της κάρτας φίλου και της ταχύτητας ανταπόκρισης του Ερασιτέχνη, ως το θέμα της μπουτίκ, των ακαδημιών και άλλων θεμάτων.

Στο ταπεινό μου το μυαλό, η κυκλοφορία στην αγορά 3 διαφορετικών εκδοχών σημάτων, είναι προβληματική και στερεί έσοδα, αλλά και ομοιογένεια στην παρουσία του brand. Αυτός, ναι, είναι ένας σοβαρός λόγος, να προχωρήσει τώρα μία τέτοια αλλαγή. Αλλά δεν ειπώθηκε τόσο καθαρά από το πάνελ, οπότε παραμένει δική μου σκέψη και υπόθεση.

Η επικοινωνιακή διαχείριση του θέματος από την ΠΑΕ

Η ΠΑΕ μία εβδομάδα πριν, ξεκίνησε μία σειρά από teasers, γύρω από το θέμα. Πολύ λογικό, όταν μιλάμε για τέτοια αλλαγή. Το θέμα είναι, ότι ίσως κίνησε περισσότερο από ό,τι χρειαζόταν το ενδιαφέρον του κόσμου. Μία αλλαγή εταιρικής ταυτότητας, μετά από όλα αυτά, φάνταζε το minimum.

Άλλοι περίμεναν βαρύγδουπες ανακοινώσεις μεταγραφικές (κακώς), άλλοι σχετικά με το γήπεδο (μάλλον βιαστικό), άλλοι γύρω από το ΒΑΚ (πιο λογικό), άλλοι, όπως εγώ, την ταυτόχρονη ανακοίνωση κάποιων ενεργειών, όπως ας πούμε τη λειτουργία ενός μουσείου. Κάτι τέτοιο δε συνέβη, με αποτέλεσμα η προσοχή των πάντων να στραφεί σε κάτι που εξ’ ορισμού, σε πρώτη φάση, θα έφερνε ένα πάγωμα ή μία κάποια γκρίνια.

Είναι σαφές στο μυαλό μου, ότι ο κ. Μπούσης δεν είναι κάθε μέρα στην Κρήτη, οπότε η παρουσία του ήταν σημαντική, για μία τέτοια ανακοίνωση. Από την άλλη, είναι ξεκάθαρο ότι η ΠΑΕ πέτυχε να γίνει μεγάλος ντόρος, γύρω από το νέο σήμα. Είναι ένας στόχος που επετεύχθη. Νομίζω, όμως, ότι θα μπορούσε να τα καταφέρει κι από άλλο δρόμο.

Για παράδειγμα, με ένα καλοκαιρινό διαγωνισμό, ανάμεσα σε 2-3 παραλλαγές του σήματος, που ο κόσμος θα μπορούσε να ψηφίζει. Έτσι και θα καλλιεργούσε το έδαφος για την αλλαγή αυτή και θα εκπαίδευε το κοινό, εξηγώντας αρκετές φορές το τι θέλει το νέο σήμα να συμβολίζει (που πρακτικά, είναι όλα όσα όλοι μας έχουμε στο μυαλό μας, για την ομάδα) και θα έκανε συμμέτοχο τον κόσμο και τελικά θα δημιουργούσε hype, όπως είναι και η λέξη της εποχής.

Τώρα, μέρος του κόσμου νιώθει να αγνοήθηκε, σε ένα θέμα που θα μπορούσε να έχει θετική και δημιουργική συνεισφορά. Γιατί σε άλλα θέματα, πολύ σωστά - κατά τη γνώμη μου - η ΠΑΕ δε ρωτάει κι ας είχαμε μάθε αλλιώς, λόγω των παθογενειών του παρελθόντος.

Όπως και να έχει, παρότι ο Πρόεδρος είχε διάθεση να απαντήσει σε πολλά θέματα, αλλά και το υπόλοιπο πάνελ, βασικά ο Ηλίας Πουρσανίδης, αλλά και ο Λεωνίδας Παπαβασιλάκης, κάπου μέσα στην παραζάλη και στο σοκ της αλλαγής, χάθηκε η ευκαιρία. Πήραμε μία μικρότερη δόση, από εκείνη που θα μπορούσαμε. Δε βοήθησε και η συγκυρία με την πανδημία, να αποκλείει την δια ζώσης διαδικασία.

Παρόλα αυτά, όταν ηρεμήσουμε, μπορούμε να ξανακούσουμε όσα ειπώθηκαν, κυρίως για τη μετοχική σύνθεση και για το γηπεδικό.

Το ρεζουμέ

Γενικά, διεθνώς τα brands, όταν κρίνουν σωστό, πάνε σε αλλαγές στο λογότυπό τους. Αυτό ισχύει και για τα ποδοσφαιρικά brands. Δε ζούμε κάποια μεγάλη πρωτοτυπία, στα παγκόσμια χρονικά.

Θεωρώ ότι το σημαντικό είναι το brand να μη χάνει τον πυρήνα των αξιών, που έχει από τη δημιουργία του. Και μαζί με το brand και το λογότυπό του. Ο ΟΦΗ επέλεξε να αλλάξει σήμα, κρατώντας όμως τα στοιχεία, που μας έκαναν όλους να υποστηρίζουμε αυτή την ομάδα. Την Κρήτη, το ήθος, την ιστορία του νησιού, αλλά και το ποδόσφαιρο. Αποφάσισε δε, πέρα από το νησί, να προσθέσει στην εταιρική του ταυτότητα τον Γρύπα, ένα επίσης σήμα - κατατεθέν της πόλης.

Ίσως μπορούμε να του καταλογίσουμε, ότι βάζει πολλά σύμβολα μαζί (Κρήτη, ασπίδα, Γρύπας, δίσκος Φαιστού, κλπ). Δεν νιώθω όμως ότι δε σεβάστηκε το ποιος είναι ο ΟΦΗ. Ούτε νιώθω ότι επιχείρησε να αλλάξει τον πυρήνα του. Βασίστηκε πάνω στα θεμέλια της ομάδας. Τώρα αν τα κατάφερε καλά, κακά ή μέτρια αισθητικά, αυτό είναι στην κρίση του καθενός μας.

Προσωπικά, επαναλαμβάνω αυτό που ανέφερα στην αρχή του κειμένου. Θα μου δώσω λίγο χρόνο να το κρίνω, όταν περάσει το αρχικό ξάφνιασμα. Κατανοώ ότι η ζωή - και η ποδοσφαιρική - προχωρούν και πρέπει να κοιτάμε μπροστά. Κατανοώ την επιθυμία για μία μεγάλη αλλαγή και σε επίπεδο συμβολισμών.

Οι ενστάσεις μου δεν αφορούν, λοιπόν, τόσο το σήμα, αυτό είπαμε θα το σκεφτώ με ψυχραιμία, αλλά περισσότερο περιφερειακά θέματα. Σε κάθε περίπτωση, συνειδητά επιλέγω το δρόμο της ψυχραιμίας και αυτό συνιστώ και δι υμάς.

Oficrete